A Svédországi Magyarok Országos Szövetségének lapja
 

 
 
Palotai Gábor munkáit mindenki ismeri, aki már járt Svédországban. Az Eniro és a Sweco logóját, a Gula Sidorna 2002-es kiadását vagy a svéd dzsessz zene legismertebb együttesének, az Esbjörn Svensson Trionak az albumait köszönhetjük neki. Sok híres cég bízta meg, hogy tervezze meg arculatukat, emblémájukat. 
Az interjú előtt próbáltam személyes információkat összegyűjteni, hogy ne felkészületlenül érkezzem, de az alapadatokon kívül szinte semmit nem találtam. A honlapjából kiindulva egy keménykezű vezető tervezőt képzeltem magam elé, aki mindig pontos és a munkáit a legnagyobb odafigyeléssel készíti. Ez persze mind igaz, kivéve a keménykezűt, hiszen Palotai Gábor a valóságban egy rendkívül közvetlen, kedves, a munkájában maximalista ember. Nemhiába kapott 5 különböző munkája ebben az évben Red Dot díjat, amelyet csak a legjobb designerek érdemelnek ki. 
Személyéről és munkásságáról kérdeztem.
 
F_24-1PalotaiGabor.jpg
Palotai Gábor designer többek között az Eniro,
a Sweco logóinak Red Dot díjas tervezője
 
- Miért döntöttél úgy 1980-ban, hogy Stockholmba költözöl? Volt valami különleges oka, amiért Svédországot választottad?
 
- Akkoriban az egyetemen nem sok mindent engedtek csinálni. Mindenkinek attól kellett félnie, hogy valamiért kirúgják. A szimpátia elég fontos volt és talán még most is az. Én is folyamatosan a kirúgástól féltem, de engem valamiért átengedtek és erre büszke vagyok. Egy dologra jó volt ez a tapasztalat: megtanultam küzdeni. Rájöttem, hogy otthon nem tudnék karriert csinálni, a design még gyerekcipőben járt és nem éreztem, hogy ez hamarosan változni fog. Egy Svédországban élő magyar galériatulajdonos látta a diplomamunkámat és meghívott egy kiállításra Stockholmba. Ez volt a különleges ok, de ez nem volt előre eltervezett tudatos lépés, inkább egy szerencsés véletlen. 
 
- Mikor döntöttél úgy, hogy itt maradsz? A családod biztos nehezen fogadta a döntésedet. Nehéz volt számukra elengedni téged?
 
- Tudtam, hogy a kiállításról már nem akarok hazamenni. Anyukám ezt érezte és nagyon megviselte, legalább tíz évig nem tudta feldolgozni. Persze azt is tudta, hogy jó döntést hozok, mivel otthon nem sok lehetőségem lett volna. De akkor nem lehetett csak úgy kiköltözni valahova, mint most. Akkoriban ez végleges döntés volt egy jó időre. Nem lehetett csak úgy elutazni aztán pedig két hónap múlva hazamenni meglátogatni azokat, akik otthon maradtak. Az elszakadás egy hosszabb időre szólt, és nem volt egyszerű. 
 
sollentuna.jpg
 
- Amikor Svédországba költöztél tudtál svédül?
 
- Nem, egy betűt sem, de angolul tudtam és az sokat segített. De nagyon szerettem a Bergman filmeket és azok inspiráltak, hogy megtanuljak svédül. Folyton az járt a fejemben, hogy „bergmanul” kell beszélni. A filmek légköre, a nyelv mind nagyon vonzott, és én is így szerettem volna megszólalni, csak azért, hogy ebbe a miliőbe csöppenhessek bele. Meg aztán a szakmámban mindent svédül kell elmagyarázni. Persze mindenki beszél angolul is, de sokkal egyszerűbb a dolgokat svédül közölni. Mindemellett pedig ezt az országot választottam arra, hogy itt éljek, így magától értetődő volt, hogy megtanulom a nyelvet is. 
 
- A Magyar Iparművészeti Főiskola (most már MOME) után a Kungliga Akademien för de fria konsterna tanulója lettél. Miben volt más a svéd egyetem a magyarhoz képest?
 
- Először is azért jelentkeztem a svéd egyetemre, hogy tanulóként kezdjem az itteni életem. A svéd egyetemen az otthoni tapasztalatokkal ellenkezőket szereztem. Ami otthon hiba volt, az itt mindenkinek tetszett. Ezt eleinte nagyon nehéz volt feldolgozni, nehéz volt átállni, hiszen belémrögzült, hogy mi minden nem tetszik a tanároknak. Ezt a berögződést kellett átgondolnom, mindent, amit otthon rossznak találtak jóként érelemezni. Az egyetemen az is furcsa volt, hogy a tanárok segítőkészek voltak és odafigyeltek a diákok munkáira. Sokkal inspirálóbb közegbe csöppentem, ahol nem kellett semmitől tartanom, legalábbis attól nem, hogy bármelyik percben kirúghatnak. Az egyetem után felvettek a Beckmansba, ahova egy évig jártam és innen ajánlottak egy munkahelyre. 
 
eniro.jpg
 
- Hogyan kezdődött el svédországi pályafutásod? Milyen nehézségekkel találtad szembe magad?
 
- Az első munkahelyemet nem nagyon szerettem, mert szakmailag nem voltak nagyon erősek, de kezdésnek megfelelt. Saját keresetem lett és önállóan teljesítettem megrendeléseket. A munkáim miatt lassan kezdett a szakma felfigyelni rám és kezdtem díjakat nyerni. Az első munkám miatt hívtak meg dolgozni egy magasabb szintű munkahelyre. Remek lehetőség volt, szakmailag pedig kiemelkedő.
 
- Befolyásolja munkáidat az, hogy Magyarországon nevelkedtél?
 
- Persze, hiszen minden, amit tudok Magyarországról hoztam, de itt kaptam lehetőséget arra, hogy mindezt megfogalmazzam és formába öntsem. A Bauhaus (vagyis a magyar avantgárd formavilága és az 1960-es évek) művészetével szimpatizálok leginkább. Kassák munkássága például meghatározó volt.
 
 
- Nehéz azonosulni egy egy megrendelő kérésével?
 
- Először is meg kell érteni, mi a megbízás célja, lényege. A megrendelő kérdését át kell formálni egy jó válasszá. Én intuitívan dolgozom, hiszen van egy megérzésem, hogy mit szeretne a megrendelő. Amikor hozzám jönnek, sokan nem tudják pontosan, mit szeretnének, és ezt szavakba önteni se mindig tudják - ez a feladat nehéz része. De egy idő után kialakul valamilyen elképzelés a fejemben a cégről és ezt alakítom tovább, amíg elégedett nem leszek az eredménnyel. 
 
- Hogyan képzeljünk el egy munkafolyamatot? 
 
- Az első találkozás után egyszerűen kell megfogalmaznom magamnak, hogy vajon mire gondolnak a megrendelők. Ez olyan néha, mint kibogozni a gordiuszi csomót. Ezek után javaslatokat teszek a megrendelőnek, illetve megmutatatom, hogy mire jutottam. Lassan körvonalazódni kezd egy embléma egy logó, és a megrendelő is tisztábban kezdi látni, hogy mit is akar. Sokan, akik designt vesznek, nincs tapasztalatuk, nekem pedig egy alapötlettel kell előállnom számukra. Ezt az alapötletet lehet utána dramatizálni, alakítani, míg formát nem kap. Én általában egy, a cégre jellemző formát emelek ki és azt nagyítom fel, teremtek köré formavilágot. Ez egy hosszas folyamat és közben folyton egyeztetünk a megrendelővel - kicsit olyan ez, mint egy teniszmeccs.
 
skepsholmen.jpg
Hotel Skeppsholmen
 
- Mitől jó egy logó? Mi az, amitől betölti szerepét?
 
- Minden leleplező a designban. Képesnek kell lenni arra, hogy megmagyarázd, miért azt a bizonyos logót, emblémát választottad; a másik fele a mágia, ezt teszem én hozzá. Egy logó egy egész céget képvisel, de hogy az miért működik? Ez a mágia. Azért működik, mert tetszik az embereknek, fontos az érzelmi kötődés is. Nagy nyomás van egy tervezőn, hiszen egy logó, vagy embléma az, ami az egész céget képviseli, amit aztán tartalommal töltenek meg, de hogy az jól működjön, ahhoz olyan forma kell, amit értenek az emberek, amire emlékeznek és amit nem kevernek össze semmi mással. Szeretem ezt a fajta kihívást.
 
- Mit tartasz fontosnak, elsődlegesnek egy embléma, logó tervezésekor?
 
- Talán azt, hogy a megrendelő is elégedett legyen vele és én is. A megrendelőnek a cége függ ettől, nekem pedig a jó hírem. A legfontosabb persze, hogy működjön a logó, vagyis hogy betöltse a küldetését, képviseljen egy céget, úgy hogy arra az emberek emlékezzenek.
 
- Egyedül tervezel vagy egy egész csapat áll a kész munkák mögött?
 
- Többen is dolgoznak velem, általában négyen, öten vagyunk, ha ennél többen lennénk, az már túl sok lenne, de folyton cserélődnek. Fontos, hogy ne csak egyedül legyek, amikor tervezek. Muszáj, hogy új dolgokat hallgassak meg azoktól, akikkel együtt dolgozom, hogy mindig friss tudjak maradni. Együtt inspiráljuk egymást és mindenki a legjobbat nyújtja. Az is fontos, hogy a munkatársaim meglepjenek valami jó ötlettel, megoldással időről időre, de fontos, hogy én is képes legyek őket meglepni, hogy tanuljanak, fejlődjenek szakmailag.
 
- Hogyan jellemeznéd a stílusod?
 
- Két fajta designiskola van, ami inspirált. Az egyik az 1920-as évek német iskolája, mely erősen expresszív formákat alkalmaz, amit aztán később - szerintem - rossz irányba vittek el. A másik a svájci iskola, ami többnyire csak betűből és ezek kombinációiból áll. Megbízható és tiszta formákat eredményez. A svéd design is inkább ehhez közelít és engem is ez befolyásol erősebben, a már említett magyar avantgárd mellett.  
 
leucocyte.jpg
 
- Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?
 
- Egyikre sem különösebben, de arra büszke vagyok, hogy 5 különböző munkánk ismét  Red Dot díjat kapott. Egészen meglepett, hogy ennyi munkát érdemesnek tartottak a díjra. Persze mindig a legjobb eredményre törekszünk, de nem hittem volna, hogy ennyire tetszik a megrendelőn kívül valaki másnak is, amit csinálunk. Szakmailag nagy elismerésnek számít és ezért nagyon jól esett.
 
- Vannak még kihívások?
 
- Persze, csak mert díjaztak bennünket, nem állhatunk meg. A díj azt jelenti, hogy amit csináltunk, azt elismerik, vagyis folytatnunk kell, mert érdemesek vagyunk rá. Mivel lehet vajon ezt túlteljesíteni? Talán még több igényes munkával.
 
 
- Magánjellegű munkáid is vannak?
 
- Igen, pont ezen dolgozom mostanában. Sok régi tervezésemet kerestem elő és néztem át és sok olyan dolgot csináltam régen, amit most újra felfedezek. Olyan dolgokat is találtam, amiket most lehet használni, mert most jött el az idejük, megértek. Önmagamhoz megyek látogatóba, ha úgy tetszik. Szeretek könyveket tervezni vagy videókat csinálni, ezek közül néhány fent van a honlapunkon is. Néha jó csak a saját dolgaimmal foglalkozni.  
 
- Mit üzensz a pályakezdőknek?
 
- Nemzetközi perspektivában gondolkozzanak. Próbálják megújítani és tovább vinni a szakma határait. Legyenek maximalisták ömagukkal szemben és törekedjenek igényes munkák elvégzésére. Ehhez már csak átélés és odaadás szükséges. 
 
Köszönöm az interjút és további sok sikert kívánok!
 
Kérdezett: Réger Zsófia
 

 

KÉRDÉSEK BARTHA MAGDOLNA AKVARELLISTÁHOZ
 
Bartha Magdolnát jó néhány éve ismertem meg a stockholmi Magyar Házban. Már nem is tudom, milyen esemény vagy rendezvény hozott bennünket össze, de arra világosan emlékszem, hogy férjével, Lászlóval együtt mintegy berobbantak a magyar egyesületi életbe. Közvetlen, őszinte és beszédes lévén hamar elárulta magáról, hogy az erdélyi Várfalváról származik, hogy betegápolással foglalkozik (de azelőtt számtalan más, ugyancsak emberközpontú, gondozó-ápoló jellegű szakmát is kitanult és kipróbált), hogy van egy felnőtt fia és hogy szabadidejében akvarellezik. Lassanként aztán a képeivel is megismerkedhettem-megismerkedhettünk, hiszen kiállított a Magyar Házban, az Önképzőkör több nyári táborában, valamint egyéni és csoportos tárlata is volt svéd galériákban. Eleinte kicsit ódzkodott a nyilvánosságtól, mint ahogy ettől a beszélgetéstől is, mert szerénységében úgy vélte, amatőrként nem illik be a Híradóban bemutatandó képzőművészek sorába, de aztán végül mégis kötélnek állt.
 
f_24_1.jpg
Bartha Magdolna
 
Kedves Magdi! Kérlek, először is mutatkozz be, mondd el mindazt, amit rólad tudni kell ahhoz, hogy téged és képeidet megismerhessük, megérthessük, megszerethessük!
 
Amint már említetted, Várfalván születtem, Torda közelében, az Aranyos völgyében. Mindig örömmel emlékezem rá és beszélek róla, pedig itt éltem le életem legrövidebb – és egyik legszebb! - periódusát. 14 éves koromban elkerültem otthonról, és azóta  már csak látogatóba járok haza.
 
f_24_13.jpg
 
Azon gondolkozom, hogy melyik lehetett az a pillanat, amikor te ecsetet ragadtál és a kezed alatt a fenyvesek, nyírfák, sziklák, madarak, virágok elkezdtek élere kelni? Honnan tudtad, hogy valami kikívánkozik belőled, és hogy éppen ilyen formában? És honnan tudtad, hogy ez sikerülni is fog?
 
A gyermekkori emlékek és a svédországi festői tájak adták és adják a mai napig is az ihletet képeimhez. Fontos megemlítenem, hogy 7. osztályos lehettem, amikor Radu Maiert, a kolozsvári Képzőművészeti Főiskola tanárát kihelyezték Várfalvára rajztanárnak. Hamar meglátta bennem a tehetséget, és a kolozsvári képzőművészeti középiskolába irányított. Sajnos, az életem nem úgy alakult, de azt akkor megjegyeztem magamnak, hogy van tehetségem, és alkalomadtán elkezdhetek festeni. Az idő tovább érlelte bennem a szép és a művészet iránti érdeklődés. Ha későn is kezdtem el, az akvarellezés nagyon sok örömöt hozott az életembe. Alig tíz éve jött a gondolat, hogy jó lenne megvalósítani gyermekkori álmomat, a festést. A következőképpen történt:
 
2000-ben hosszabb betegszabadságra kerültem, és mert hirtelen sok időm lett (és ez számomra nagyon szokatlan volt), gondoltam, megpróbálom az akvarellezést. Azonnal rájöttem, hogy ez az, ami eddig hiányzott az életemből. Ekkor kezdődött számomra az új élet, új világ. Hogy sikerülni is fog, azt nem tudtam előre, de kedvem mindenképpen volt hozzá. Ami kikapcsolódásnak, időtöltésnek indult, az végül egészen más dolog lett. Bekapcsolódtam a művészet világába! Tanfolyamra jártam és párhuzamosan, könyvek alapján fejlesztettem technikámat. Mindmáig tagja vagyok egy akvarellcsoportnak; ez sokat segített és segít a fejlődésben.
 
f_24_3.jpg
 
Volt-e benned mindig egy szépre való késztetés? A részletekre való odafigyelés? Alkotásra való vágy és hajlam?
 
Több, mint valószínű, hogy már gyermekkorom óta volt ilyen irányú érdeklődésem; felfigyeltem a virágokra, tájakra, madarakra. Már ekkor sokat rajzoltam. Nem olyan régen beszéltem az unokatestvéremmel, és elmondtam neki, hogy akvarellezem. Nem lepődött meg. Jól emlékezett, hogy gyermekkorunkban én állandóan rajzoltam és festettem. Mivel elég kicsi növésű voltam, emlékszem, hogy vagy édesapám tette alám a bundás lájbiját vagy édesanyám a párnát, hogy az asztalt felérhessem és rajzolhassak. Később, az iskolában, a füzetem szélét rajzoltam tele. Sokat gyönyörködtem az Aranyos völgyében, az alacsony felhőkből kiugró hegyekben, a völgyet takaró ködös tájban meg a virágos rétekben.
 
f_24_2.jpg
 
Miért választottad éppen az akvarellt kifejezési formának? Hogy lested el vagy tanultad meg a technikáját? Mik ennek a műfajnak az előnyei és buktatói?
 
Az akvarellt azért választottam, mert ez talál a türelmetlen természetemhez. Gyorsan kell történjen, nagy koncentrációt igényel és gyors eredményt hoz. Bukatói nincsenek, de állandó gyakorlást és sok munkát igényel ahhoz, hogy megtanuld és megőrizd a technikát.
 
Mi a fejlődésed mozgató rugója? Hogyan állapítod meg, hogy valami úgy jó, ahogy van, vagy lehet-e másképp is csinálni? Vagy: mikor vagy elégedett és mikor nem? Kik a legkonstruktívabb kritikusaid?
 
A mozgató rugót a szüleimtől kaptam, génjeimben és neveltetésem által. Édesapámtól szárnyakat kaptam, édesanyám pedig megtanított mindkét lábammal a földön állni. Hogy mikor vagyok elégedett, azt nehéz megmondani, mert még mindig azon dolgozom (ez a mozgató rugó). A legkonstruktívabb kritikusom én magam vagyok és az akvarellcsoport, no meg természetesen a család.
 
f_24_14.jpg
 
Vannak-e szívedhez közelebb álló témák? Itthoniak vagy otthoniak? Van-e kedvenc saját alkotásod, és ha igen, mi teszi azzá?
 
Kedvenc témáim a virágok, a madarak, és nagyon szeretek tájképet festeni. Mivel már húsz éve itt élek, hát inkább itthoni témákat festek. Otthon túl ritkán vagyunk és túl rövid időt töltünk ahhoz, hogy időm lenne festeni. De már festettem sok más helyen is(Mallorca, Velence, Kanári-szigetek, Norvégia...). Kedvenc képeimtől eleinte nem akartam megválni; egy dobozban őrizgettem őket. Egyszer csak rádöbbentem arra, hogy a dobozban csak elfekszenek, míg az emberek falán élnének – azóta semmit sem tartok meg, sőt, mindig úgy érzem, hogy a témát következő alkalommal még jobban tudom és fogom majd megfesteni…
 
Mi a véleményed: mi a fontos az életben és mikor vagy boldog?
 
Szerintem az életben az egészség, a család, a lelki egyensúly a fontos, mert ezek nélkül nehéz élni, és még nehezebb lenne alkotni.
 
Köszönjük a beszélgetést!
 
 
Kérdezett: Sántha Judit
 

 
”Ha festhetek és zenélhetek, boldog ember vagyok”
 
Kedves Botond! Különös ez a napjaink internetes ismerkedése, az, ahogy én felvettem veled a kapcsolatot. A neved göteborgi magyar- és művészkörökben ismert; legalábbis a hu.se.t tavalyi rendezvényén te is kiállítottál, innen a virtuális ismeretség. Aztán, ahogy az ember igyekszik megismerni téged a világhálón, kiderül, hogy 31 éves göteborgi lakos vagy; a honlapon megtekintehetően kényelmes tempóban elsuhannak szénvázlataid, csendéleteid, absztrakt, különös színvilágú, és legalábbis számomra nyugalmat, harmóniát sugalló képeid. De ezen kívül semmit nem tudni rólad… 
 
Marosvásárhelyen születtem, de életem erdélyi szakaszát Csíkszeredában töltöttem. Nyaranta sokat jártunk Gyimesbe és Marosvásárhelyre rokonokat látogatni. 1987-ben költöztem édesanyámmal és testvéreimmel együtt Svédországba. Édesapám, a zenetanári állása mellett a csíkszeredai Barozda-népzeneegyüttes prímása volt. Ő már 1986-ban kiszökött Svédországba, mivel az akkori rendszer egyre nehezebbé, már-már lehetetlenné tette a zenekar további működését.
 
f_21_1.jpg
Bokor Botond
 
Mikor jöttél rá arra, hogy képzőművész leszel? Milyen jeleket, történéseket tudsz (így utólag) életedben felfedezni, amelyek az ezirányú késztetést adták, kibontakoztatták?
 
Kicsit próba-szerencse alapon kerültem erre a pályára. Érettségi után édesapám javaslatára Magyarországon próbálkoztam a továbbtanulással. A Külkereskedelmi Egyetemre jártam, de elég hamar éreztem, hogy az nem nekem való és otthagytam. Ekkor éreztem rá igazán arra, hogy az életemet nem egy irodában vagy hasonló helyen akarom eltölteni. Két kézzel akartam létrehozni valóságas tárgyakat, konkrétan szerettem volna látni a munkám eredményét. Ekkor még a festészet nem volt a terítéken, de szintén édesapám javaslatára kezdtem el rajzolni és beiratkoztam a budapesti “M.S. Mester” nevű rajzszakkörbe és szabadidőmben festettem.
 
Korábban, a gimnáziumi tanulmányok során a rajztanárom említette, hogy lát bennem fantáziát és tehetségesnek tart, de én ezt akkor nem vettem komolyan. Úgy éreztem, hogy számomra túl késő erre adnom a fejem és nagy a tudásbeli lemaradásom azokhoz képest, akik, úgymond, egész életükben erre a pályára készültek és gyerekkoruk óta jártak rajzórára.
 
A rajzszakkörben aztán ugrásszerűen fejlődtem, hamar utoléretem azon társaimat, akikről korábban azt hittem, hogy behozhatatlan előnyük van velem szemben. A rajzolás számomra valahogy természetes volt és nem kellett mindent elmagyarázni és megérteni, magától is mentek a dolgok.
 
csendelet.jpg
Csendélet, 2004
 
 
Hol tanultál és kiket tartasz nagy művészelődeidnek?
 
Svédországban két évig tanultam a Sundsgårdens Folkhögskola esztétika szakán. Ezután még két előkészítő év következett a Magyar Nyelvi Intézetben Budapesten, ezt ma már Balassi Bálint Intézetnek hívják. Ez idő alatt is jártam különböző rajzszakkörökbe rajzolni, mivel a Magyar Nyelvi Intézetben csak művészettörténet-óráim voltak. 2002-ben következett be az, amit korábban nem tudtam volna elképzelni: felvettek a Magyar Képzőművészeti Egyetem festészet szakára. Itt 5 évig jártam Kovács Attila mester osztályába.
 
Ha a művészelődökről van szó, akkor kimondott kedvencem soha nem volt. Minden korban lehet olyat találni, ami/aki egyedülálló és ma is megállja a helyét. Mindekitől el lehet lesni valamit, amit az ember magán átszűrve tovább ad az utókornak. Végül is erről szól az egész kultúra. De ha mégis valami konkrétabbat kellene mondanom, akkor a 20. század eleje nagyon izgalmas időszak számomra. Magyar vonatkozásban nagy inspiráció volt számomra a nagybányai iskola és ez diplomamunkáimon is látható.
 
varos.jpg
Város, 2009
 
 
Milyen műfajokkal próbálkozol és miben érzed leginkább otthon magad?
 
Az egyetemi éveim során a valóság megfigyelésén és leképzésén volt a hangsúly; ekkor sok tanulmányt készítettem. Miután lediplomáztam, ezt egy időre félretettem és absztrakt, geometrikus képeket festettem. Mostanában is ez foglalkoztat. Az ilyen fajta képek festése lehetőséget ad arra, hogy a látványt félre téve csak a képpel és az anyaggal foglalkozzam.
 
Mindig is érdekelt, hogy egy kép hogyan van megfestve. Már gyerekkoromban érdekeltek ilyen értelemben a festmények. A szüleimnek sok művészismerőse volt Csíkszeredában, és mikor őket látogattuk, mindig volt mit nézni a falon. A kép témája mellett mindig is foglalkoztatott az, hogy, hogyan kerülhetett fel az a festékanyag a vászonra, mitől néz ki úgy a festmény, ahogy kinéz. A kép megmunkálása, elkészítése a kép tematikája mellet egy külön történet és ez engem vonz. Az, hogy ott van előttem teszem azt, egy olajfestmény, aminek festékanyaga egykor puha és alakítható volt, mára azonban már merev és kemény. Nyomait látom a festő kezének és munkájának, szinte ott érzem őt is, ha a kép akár többszáz éves is!
A mostani geometrikus festényeimet jellemzi egyfajta építkező eljárás, megfestésében és témáiban egyaránt.
 
diploma2.jpg
Diplomamunka, 2007
 
Milyen formában jut el a mai képzőművész a közönséghez, sőt, a nagyközönséghez? Maradtak, mint régen, a galériák, vagy az internet is hatalmas lehetőséget nyújt-e immár a képzőművésznek önmaga felmutatására és urambocsá’ műveinek értékesítésére? Vannak-e nemzetközi kiállítások vagy pályázatok, ahol be lehet még mutatkozni, hogy ”látva lássanak”?
 
Ha valaki festészettel foglalkozik, akkor a galériák világa egy bevált és még minding természetes hely a művész és közönség találkozására; igaz, ilyen körökbe nem könnyű bekerülni. 
 
Az interneten való terjesztés lehetősége is megvan, de szerintem ez inkább egy amolyan névjegykártya, amire utalhatunk. A néző vagy a közönség figyelmét valahol fel kell kelteni; nem elég ha eladásra kínálom képeimet az interneten, ha senki nem ismer és nem tudja, hogy létezem.
 
diploma1.jpg
Diplomamunka, 2007
 
Hogyan tud ma egy képzőművész megélni itt Svédországban? ”Fogyaszt-e” a közönség művészetet és milyen formában? Látsz-e ebben a vonatkozásban különbséget Magyarország és Svédország között?
 
A festészetből nem élek meg, ezt kevesen tudják megtenni. Általában az idősebb korosztálynak adatik meg, hogy csak a festészettel foglalkozzon. Svédországban sok esetben ilyen-olyan állami ösztöndíjból vagy úgynevezett “művészfizetésből” élnek meg ezek a festők. Én még egyelőre messze vagyok ettől.
Ami a közönség fogyasztását illeti, az az érzésem, hogy bár Magyarországon kevesebben engedhetik megmaguknak, hogy festményeket vásároljanak, mégis nagyobb rá az igény. Fontosabb szerepet játszik az emberek életében a kultúra. Svédországban jóformán mindenki azt csinálhat, amit akar, úgy is elfogadják az emberek. Ennek van pozitív, meg negatív oldala is. A negatív az, hogy már nem nagyon figyelnek fel a művészetre. Lassan már botrányokat sem tud okozni a művészet, és ez akkor a hagyományos műfajokra, mint a festészet vagy szobrászat, méginkább igaz.
 
A magánemberek fogyasztási igényein és lehetőségein túlmenően számíhat-e a képzőművész nagyobb lélegzetű, közérdekű megrendelésekre, mint például épületbelsők díszítése?
 
Ha igen, akkor sem olyan léptékű megbízatásokra kell számítani, mint a parlament freskóinak elkészítése. Manapság a nagyobb intézetek inkább több művésztől vásárolnak kész alkotásokat és ezekkel díszítik épületeiket.
 
Mi az, amiről nem kérdeztelek, de amit még magadról, munkáidról, terveidről, netán álmaidról szívesen elmondanál a Híradó olvasóinak?
 
A festészet mellett a zene is nagy szenvedélyem. Öcsémmel, unokatestvéremmel és további két taggal van egy együttesünk BOA néven. Ez most sokat foglalkoztat, egyre több a fellépésünk, egyelőre Göteborgban. Zenénket a: www.myspace.com/boarocksworld honlapon lehet meghallgatni. Ha festészettel és zenével tudom tölteni életemet, akkor boldog embernek mondhatom magam.
 
További szép képeket, boldog zenélést kívánunk, és köszönjük a beszélgetést!
 
Kérdezett: Sántha Judit
 
Levél az Olvasóhoz

Levél az Olvasóhoz

Kedves Olvasó! 2024. március 26.
Kedves Híradó Olvasók!   Mindenekelőtt szeretnék elbúcsúzni szeretett szerkesztőtársamtól, a Híradó régi munkatársától, a Kékvirág anyanyelvi tábor „Nagymamájától”: Tóth Ildikótól. Sajnálattal fogadtam váratlan halálhírét, előtte néhány héttel elküldte még a Híradó számára – az immáron utolsóvá vált – szövegeit. Elhallgatnak…
Tovább
Agustina Bazterrica - Pecsenyehús

Agustina Bazterrica - Pecsenyehús

Könyvespolc 2024. március 27.
  Kutatok a közelmúlt emlékei között, hogyan és mikor bukkant fel ez a könyv, de nem jut eszembe. Valószínűleg a cím és a könyvborító volt, ami felkelthette az érdeklődésemet szokatlansága miatt. Agustina Bazterrica argentin írónő Pecsenyehús című regényének borítóján egy…
Tovább
Interjú a Skandináviai Szent György Lovagrendről (IVISHFS.se) – 3. rész: beszélgetés lg. Giber Tamás Gáborral

Interjú a Skandináviai Szent György Lovagrendről (IVISHFS.se) – 3. rész: beszélgetés lg. Giber Tamás Gáborral

Portré 2024. március 27.
Jelen írás egy, a Szent György Lovagrend (In Veritate Iustus Sum Huic Fraternali Societati, magyarul: „Valósággal igaz vagyok e testvéri közösség iránt”, rövidítve: IVISHFS) Skandináviában működő nagypriorátusáról szóló sorozat 3. részét képezi, melynek előzményei a Híradó előző két számának hasábjain…
Tovább
„Folytassuk akkor a vallásossággal!”

„Folytassuk akkor a vallásossággal!”

Portré 2023. december 11.
  Nemrégen jelent meg a Híradó hasábjain dr. Sebestyén Gábor nőgyógyász főorvossal, a stockholmi protestáns gyülekezet világi felügyelőjével készített interjú második része. Mivel még ebben sem értünk kérdéseink végére, a beszélgetést folytattuk 2023 augusztusában. A köztünk lévő korkülönbség ellenére jó…
Tovább

Egyesületek

Beszámoló a Tavaszi Szél Kulturális Egyesület programjairól

Beszámoló a Tavaszi Szél Kulturális Egyesület programjairól

  A Kőrösi Csoma Sándor Program 2023–2024. évi göteborgi ösztöndíjasaként az én feladatom a göteborgi Tavaszi Szél Kulturális…
Téli beszámoló a Pannónia Klubtól

Téli beszámoló a Pannónia Klubtól

  Elmondhatjuk, hogy újra egy sikeres bállal zártuk a tavalyi évet, ami a felnőtteknek szánt programjainkat illeti. Az…
Hírek a SOMIT háza tájáról...

Hírek a SOMIT háza tájáról...

2024. február 9-én délután megnyitotta kapuit a SOMIT első idei tábora, a Téli tábor. A táborlakók már pénteken…

Támogasd újságunkat!

A Híradó a Svédországi Magyarok Országos Szövetségének rendszeresen megjelenő lapja.

A lap célja a Svédországban működő magyar egyesületek éltének bemutatása, a magyar nyelv és hagyományok ápolása valamint a kapcsolattartás az országban szétszórtan élő magyar olvasók között. Az újságot a tagegyesületekben tagdíjat fizető családok térítésmentesen kapják kézhez.

Annak ellenére, hogy a Híradó szerkesztősége önkéntes alapon végzi munkáját, az újság kiadásának költségei – a nyomdai költségek és a postázás – mégis jelentős anyagi terhet jelentenek a SMOSZ számára.

Kérjük, csatlakozz a Híradó Baráti Köréhez, és tagdíjad befizetésével támogasd az újság további megjelenését!

 

Éves tagsági díj családonként: 100 kr

A tagdíjat a következő számlára lehet befizetni:

Bankgiro 244-1590

Swish:

Swish


  

 

Nem kapta kézhez a Híradót?

 

Kimaradt Híradó szám esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket. Szerkesztőségünknek nincs módjában az elveszett, vagy nem kézbesített példányokat pótolni.

 

Címváltozás esetén kérjük, értesítsék egyesületi elnöküket, mert ők állítják össze és küldik el a tagság frissített névsorát a SMOSZ címlista felelősének.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Free Joomla templates by L.THEME